Socker (egen labb)

Hypotes:Vi tror sockret kommer lösas upp olika snabbt.

Material: Vi kommer använda alla socker typer som vi får använda,rörsocker,snabbbitssocker,bitsocker och hårt och hugget socker.Fyra bägare med varmt vatten en pinne ,ett tidtagarur,ett papper och penna.

Genomförande:Vi tog alla fyra bäggarna och märkte dem med pappaersbitar.Vi tog tid på hur fort det gick att hacka ner det (löser upp det) i bäggarna.Vi tog tid sammtidigt som vi hackade sockret för och se vilket socker som löses upp snabast.

Resultat:Snabbbitsockert löstes upp snabast på 17 sekunder,sen kom bitsockret på 35 sekunder,sen rörsockret på 1 minut sist kom hårt och hugget socker på 1 minut och 17 sekunder.

Slutsats:Våran hypotes stämmde sockret löstes upp olika snabbt.


I gruppen ingick Emil och Oscar A

Sockerlabb 23/3-10

På laberationen i tisdags skulle vi se vem som löste upp socker i vatten snabast.

Vi fick börja med att ta två sockerbitar och ta ett glas med vanligt vatten.Sen tog man en pinne för och blanda runt med.Medans man skulle försöka få sockerbitarna att lösas upp så skulle den man jobbade med ta tid hur fort det gick och det var det som var uppgiften.
"Håkan fuskade"sa alla i klassen.För alla viste att håkan hade klar fördel med att ha både en stor kanna med (varmt) vatten och så hade han strö socker som är mycket lättare att lösa upp och specielt med varmt vatten.
Håkan erskände att han hade fuskat men han ville bara få oss att förstå vad han ville lära oss.

Efter det så fick vi dela upp oss i grupper,4 grupper för och vara exakt.Varje grupp fick ta olika varma och kalla glas med vatten.Alla fick olika resultat med tiden som vi tog.

sand och salt (igen)

Håkan gjorde en laberation på lektionen i fredags den 19/3.

Håkan legger ner sand och salt i ett glas med varmt vatten och rör om med en pinne. Han tittar på glaset och ser att sanden är på botten av glaset och att vattnet är klart. Han tar fram ett filter och sätter på det på en trat på en e-kolv.Han häller ner vattnet i e-kolven så att sanden sitter kvar i glaset och att litte sand kommer på filtret.

Han stoppade ner fingret i det tomma glaset med sand och tog upp lite sand på fingret och smakade. "Det smakade ganska salt"sa han. Sedan kokar han vattnet och häller tillbaka det i glashållaren. Vattnet är nu väldigt saltlikt vattnet har nu domnat bort och saltet är kvar.

laberation om sand och salt

Jag kommer jobba med Axel,Philip och Marcus.

Uppgift:
Vi skulle sortera sand och salt som är blandade.
Hypotes:
Vi tror att saltet kommer att lösas upp i glaset med varmt vatten och sanden kommer åka ner till boten av glaset. 
Genomförande:
Vi tog sand och saltet och ett glas med vatten och en värmeplata. Vi la ner sanden/saltet i glaset med vattnet och stälde det på värmeplatan. Så vattnet började koka.
Resultat:
Saltet smälte i glaset och sanden åkte ner till boten av glaset.
Slutsats:
Våran hypotes stämde.


Hastighet

Jag hoppade från den ena enden av en koridor till den andra och det tog 19 sek.Koridoren var 42 m jag delade 42 med 19 och fick 2,2 så jag fick 2,2 i hastighet m per sekund.

pendeln (jag jobbade med Oscar SL)

massa                      längd på snöre                      vinkel                       tid(sek)

100g                         41cm                                   stor                          1,76s
100g                         41cm                                   medel                       1,67s
100g                         41cm                                   liten                          1,34s

200g                         41cm                                   stor                           1,64s
200g                         41cm                                   medel                        1,52s
200g                         41cm                                   liten                           1,46s

RSS 2.0